Kuuluisan artistin sukulaisten taiteellisista projekteista kirjoitettaessa kirjoittaja joutuu usein tekemään pienoista tasapainottelua – otanko johtokulmaksi sen, että kyllä, tämän teoksen tekijän setä on todellinen suomirocklegenda Rauli Badding Somerjoki, vaiko sen, että tämän teoksen on tehnyt jo itsekin monta kymmentä vuotta laulu-uraa tehnyt artisti, joka ansaitsee sen, että hänestä kirjoitetaan omana itsenään, ilman ainaista pakollista mainintaa tarunhohtoisista sukujuurista? Ajattelen, että tässä tapauksessa kuljen jonkinlaista keskitietä: Tuon merkille, kenen veljentytär tämän perjantain kappaleen on tehnyt, mutten aio itse kappaletta käsitellessäni peilata Katri Somerjoen musiikkia hänen setänsä tuotantoon, vaan annan sen seisoa omilla jaloillaan. Minulle Uurteet mun kasvoilla-kappaleen johdosta lähetetyssä promomeilissäkin mainittiin kuitenkin myös Rauli Badding Somerjoki, sillä tämä kappale on äänitetty samalla mikrofonilla, johon Badding lauloi menestyneimmät albuminsa 1980-luvun alussa, joten koen, etten tee suurta etikettivirhettä mainitessani itsekin tätä kappaletta taustoittaessani, minkälaisilla geeneillä kappaleen tekijä on liikenteessä.
Itse kappale Uurteet mun kasvoilla kertoo, kuten nimestäkin voi päätellä, ajan kulusta ja sen vaikutuksesta ihmiseen. Tahdonkin onnitella Somerjoen Katria pyöreiden täyttämisestä – näin hän toteaa sähköpostissaan:
“Omakohtaisella kappaleella haluan juhlistaa paitsi pyöreitä vuosiani, myös omilla jaloillaan seisovia aikuisia naisia, joille vain taivas on rajana, heinäkuussa 50 vuotta täyttänyt Somerjoki summaa.”
Jaamme syntymäpäiväkuukauden – kesän lapsilla vaan on kivempaa.
Kappaleen takana on melko traumaattisiakin tapahtumia, kuten Somerjoki sähköpostissaan tuo esiin:
“Viime jouluni kului sängynpohjalla koronassa. Kun kuume tapaninpäivänä viimein hellitti, nousin kirjoituspöytäni ääreen ja sanoitukset syntyivät kuin itsestään.”
Biisillä soittavat Lenni-Kalle Taipale, Timo Tuppurainen, Laura Airola ja Sami Koskela. Tuppurainen vastasi myös sävellyksestä ja Risto Hemmi johti äänitystä.
Kuvailisin kappaletta pehmeäksi balladiksi, jonka instrumentaatio tuo mieleen jopa gospelin. Kyseessä on suhteellisen minimalistinen sovitus, jossa Somerjoki laulaa hellän pianon säestämänä. Itse koen kappaleen jatkavan eräänlaista suomalaisten voimanaisten luomaa aikuisille naisille suunnattua musiikkiperinnettä, josta esimerkkeinä mieleen tulee Paula Koivuniemen teräksinen klassikko Aikuinen nainen sekä Kaija Koon modernimpi veto Supernaiset. Vaikka Somerjoen kappale onkin instrumentaatioltaan ja dynaamisuudeltaan edelllämainittuja biisejä hienovaraisempi, sen tunnelataus on kenties jopa vahvempi ja syvempi kuin kummassakaan kappaleessa. Teoksessa on herkkyyttä ja haavoittuvuutta, Somerjoki tiedostaa ja tuntee kasvoillaan ja ehkä sielussaankin elettyjen vuosien kulumat. Nämä ovat kuitenkin merkkejä vahvuudesta, josta saa ja pitääkin olla ylpeä. Kappaleen lyriikoissa on kuultavissa vain eletyn iän kautta saatava itsetuntemuksen korotettu taso, jonka ansiosta ihminen kykenee paljastamaan itsestään herkkyyttä ja avaamaan haavoittuvia puolia asettamatta itseään huolimattomasti vaaraan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö jotakin käsinkosketeltavan vahvaa olisi läsnä, sillä Somerjoki kuvailee antamansa rakkauden polttavan kuin tuli.
Somerjoen ääni on kaunis ja kykenevä voimakkaaseenkin ilmaisuun, jota kappaleen loppupään crescendossa hienosti kuullaan. Hänen lauluäänensä on suhteellisen korkea, ja siitä on helposti kuultavissa kappaleeseen iskostettu tunnelataus. Pidin suuresti siitä, että artisti taustoitti kirjoitusprosessiaan, ja pystyn hyvin kuvittelemaan hänet kirjoituspöytänsä ääressä koronakurimuksen hellitettyä. Tuollaisissa tilanteissa taiteen tekeminen saa jonkinlaisia hengellisiä, parantavia ominaisuuksia, joita tämäkään tieteen nimeen vannova skeptikko ei pysty selittämään muulla kuin taiteen sisäsyntyisellä taialla.
Katri Somerjoen uusi Uurteet mun kasvoilla-kappale on kaunis pianoballadi, jota pääset kuuntelemaan tästä:
Ennen loikkaamistani viikonlopun viettoon (kirjoitan tätä itse asiassa läppärillä auton etupenkillä matkalla mökille) jaan myös ilmoitusluontoisen tiedotuksen: Blogissani huippuarvion saaneesta Markus Perttulan Kun meri nousi yllemme-albumista on nyt saatavilla vinyylipainos: https://www.levykauppax.fi/artist/perttula_markus/kun_meri_nousi_yllemme/#866237
Lisäksi albumin kappaleesta Tämä ei ole sade, se on valtameri on ilmestynyt musiikkivideo. Perttulan keikkakalenteri on myöskin saanut täytettä, ja miestä pääsee kuuntelemaan seuraavilla venueilla:
17.8. Hard Rock House (Helsinki)
1.9. Nirvana Bar (Turku)
9.9. Semifinal (Helsinki)
13.9. Telakka (Tampere)
22.9. Saaristobaari (Turku)
Uutislähetyksemme päättyy tähän, seuraavaksi Janne kertoo teille sään.
Viikonloppuja!
Kaija Tuppurainen
Katri Somerjoki sanoitti balladin. Sävelsikö sen joku/ jotkut, sovittiko, oliko musiikkia soittamassa joku/ jotkut?
Tuomas Grannas
Todellakin kappaleen sävelsi joku, ja oli oma mokani, etten heitä huomioinut tarkemmin tekstissä. Kappaleen sävelsi käsittääkseni Timo Tuppurainen, ja loistavaa viulua soitti Laura Airola. Lenni-Kalle Taipale soittaa myös kappaleella, ja Risto Hemmi johti äänityksiä. Lisään nämä yksityiskohdat huomenna itse postaukseenkin. Minä jos joku arvostan suuresti itse biisintekijöiden kontribuutioita, ja ymmärrän sen, että kappaleilla soittavat muusikot jäävät yleensä aivan liian vähälle huomiolle. Pahoitteluni, korjaan tekstin huomenna. Toivottavasti saat ilmoituksen tästä vastauksesta, en ole täysin varma, miten tämä kommentointiprosessi toimii. Kiitos tarkasta kommentista!